Friday, April 18, 2008

Ubah budaya politik...

KESEDIAAN Pak Lah untuk mengakui bahawa beliaulah salah satu punca kepada kekalahan buruk BN pada PRU ke-12 baru-baru ini, pada dasarnya dilihat sebagai satu tindakan yang mudah. Namun begitu, secara terus-terang, berapa ramaikah kalangan pemimpin politik yang sanggup berbuat demikian? Beranikah mereka untuk menelan 'ego' mereka dan bersedia mengucapkan perkataan ' I am sorry' kiranya mereka telah melakukan kesalahan?

Mahukah mereka menjatuhkan maruah diri mereka sendiri semata-mata untuk memuaskan hati pengundi ataupun berlagak sombong dan berpura-pura tidak tahu dengan masalah-masalah yang dihadapinya? Di negara kita, trend tersebut seolah-olah tidak wujud. Apakah mengakui kelemahan diri bermakna tercalarlah imej dan ego mereka sebagai pemimpin yang disegani? Adakah para pengundi mahukan ahli-ahli Parlimen atau pemimpin yang berlagak sombong seolah-olah mereka tahu-menahu mengenai semua benda?

Di negara Asia Timur seperti Jepun dan Korea, para pemimpin mereka walaupun terlibat dalam skandal, terkenal dengan sikap kebertanggungjawapan mereka. Buktinya apabila mereka didapati bersalah terhadap sesuatu skandal, mereka sanggup meletak jawatan, paling tidak memohon maaf kepada rakyat di atas perbuatan buruk itu.

Kepada YAB Pak Lah, tindakan anda untuk menubuhkan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, pemberian ex-gratia kepada enam bekas hakim kanan negara dan pengakuan terhadap kelemahan yang wujud pada jentera BN pada PRU ke-12 bukti bahawa anda sememangnya seorang pemimpin yang gentleman dan rendah diri. Apabila dirasakan tindakan itu betul, dilakukan dengan conviction.

Kita boleh mengambil iktibar di sebalik sikap gentleman Pak Lah itu. Mungkinkah sudah tiba masanya untuk pemimpin politik merobah budaya berpolitik mereka? Kikiskan keegoan dan sikap 'I am the boss' dalam diri masing-masing.

To gain the respect from the public, fellow politicians must learn how to earn the respect from us by standing up to the plight of the rakyat.

Its about time to change the culture!

3 comments:

marcusan said...

HEllop sir.. how have you been so far? bz huh? well, its the times.

just to inform you that next we is my last paper and ill be jumping for joy! lolx.

it will be rather short lived, however, because my Latihan Industri in Cyberjaya begins 12 May till 4 July. Woohoo.

Well, that bout me. Take care and keep blogging. Whn free, ill help you give ur blog a facelift; it looks dreary. haha!

bye!

marcusan said...

heyya sir.. havent been blogging eh? ahaha.. well, not to worry, take your time and dun let me be your pressure.. lol.

just swinging by to tell you ill be starting my internship in Cyberjaya tmr.. huhu.. scared and excited and everything lah!

swing by my blog for some quickies okie?

cya

marcusan said...

cmon see my blog!! wahahah :nuts: